Természetesen a Forma-1ről van szó. Ahogy az RTL-en nagyon találóan megmondták, egy izgalmas F1 összeállítást csináltak kocsik és verseny nélkül... A háttérben ugyanis - ahogy 55 éve mindig, komoly hatalmi harcok folynak Max Mosley és a csapatok ill. kicsik és nagyok között. Ennek a harcnak persze minden esetben nevet adnak. Hívhatják ezt Diffúzor vitának, Kémkedésnek (itt is egy csapat lett elmeszelve, amikor az össszes bevett gyakorlatát valaki megszellőztette), ésszerűsítésnek vagy épp költségvetési-sapkának.
A Forma-1-ről azért nem szabad elfelejteni, hogy ez bizony az autósportok csúcsa - minden féle fejlesztés, ötlet gyakorlatilag itt kerül kipróbálásra. Nem véletlen, hogy ez az a sport, ahol először használtak SAP-t, a tervezés utáni éles tesztelés már gyakorlatilag csak számítógépen folyik, minden csapatnak saját szélcsatornája van(!), s gyakorlatilag nagyon kevesen engedhetik meg maguknak a résztvételt. (Jelenleg 9 érdekeltségi kör csatázik egymással).
Bizony, ez így mind rengeteg pénzt emészt fel. A világ legjobb pilótáit kell megfizetni, akik kb 4-5 évig lehetnek a csúcson, aztán gyakorlatilag vége a karrierjüknek. (Persze, vannak kivételek, de ez a gyakorlat). 7-800 mérnököt kell megfizetni, akik kb. annyit keresnek, mint máshol a pilóták. Mérnöki pontossággal meg kell tervezni és be kell gyakoroltatni a tankolást, kerékcserét, hogy a szerelők kb. úgy dolgozzanak, mintha gépek lennének. Pontosan és hibátlanul. Minden csapat egyedi, s a kis ötletek bizony dönthetnek a 10 pont és a 0 között.
Hogy mit nem szabadna csinálni? Ennek a határtalan kreativitásnak gátat szabni, márpedig Max Mosley pont ezt próbálja. Indokai valahol érthetőek, hiszen szeretne amolyan félisten lenni a világ legnépszerűbb cirkuszában, szeretne sok csapatot - bár ezáltal érthetően sok gyengét.
Hogy milyenek is az elképzelések? Mindenki költhet 40 millió eurót (utazást, stb. nem számítva), s aki túllépi, az gyakorlatilag egy másik, sokkal keményebb szabályrendszer szerint fog küzdeni. Olyan ez, mintha az MKB Veszprém játékosai hátrakötött jobb kézzel játszanának, csak azért, mert erősebbek a Magyar Bajnokság többi csapatánál. Vagy Overdose Son Gokuhoz hasonlóan nehezékekkel versenyezne, csak azért, mert ő a legjobb.
Ez egy vicc.
Rövid távon biztos változást, izgalmakat hozna, de 5-10 éves távlatban tönkretenné a versenyt: szép lassan megszűnnének a különbségek, eltűnne minden, ami egyedivé tette a Forma1-et. És nem csak a csapatok közötti különbségek tűnnének el, hanem a Forma1 és a GP2 közötti különbségek is. Márpedig az a sorozat nem véletlenül nem lett népszerűbb, mint a Forma1.
Belépnének olyan csapatok, mint az USGP1 (vagy épp USF1, melyik nap hogy hívják), Prodrive, stb. Ezekre azért nehéz világverő bajnokságot építeni, főleg, ha a Renault, Ferrari, stb. kilépnek.
Persze ők nem fognak, hisz az egész gyakorlatilag vihar egy pohár vízben. Év végére eltörlik ezeket a hülye szabályokat, a nagyok meg röhögve pótneveznek. Max Mosley pedig rájön, hogy immáron semmiféle hatalma nincsen.
Jól látszik számomra, hogy a megoldás nem ez. Világosan látszik, hogy nem a költségvetés nagysága határozza meg a sikereket, hanem a kreativitiás, egyéni ötletek. A Brawn GP sikerei is megmutatták: alázatos munkával, ügyességgel, s egy zseniális csapatvezetővel a Ferrari költségvetésének töredékéből is lehet futamgyőzelmeket elérni.